Årsmelding 2018 - NGF Stavanger

- I 2018 har NGF Stavanger hatt 6 arrangementer på programmet, pluss mulighet for at bli med på NPD-arrangement. Det første arrangement var et spennene kveldsforedrag av Fridtjof Riis, NPD som handlet om Ritlands Kraterets Geologi, ca. 20 fremmøtte. Der var mange spørsmål og god diskusjon.

- På kveldsmøtet 11. april ga Adnan A.D. Aqrawi et foredrag om Eufrat-Tigris-Karun floddeltaets Holocene geologiske historie, ca. 15 fremmøtte.

- I Juni gikk den årlige NGF/NPF felttur til Rennesøy og Fjøløy med Alexander Lassen (ConocoPhillips Norge) som guide. Ca. 30 pers. deltok på turen.

- Helgen 16.-17. juni hadde NGF medlemmer mulighet for at bli med på tur til Ritlandskrateret og Melands-Grønahei. Ca. 5 pers. fra NGF deltok på denne kjekke og informative tur.

- Lørdag 8. og søndag 9.september ble Geologiens Dag på hhv. Universitetet i Stavanger og Oljemuseet avholdt – Årets tema var «Jordskjelv». Geologiens Dag lørdag ble arrangert av Petrologi-masterstudenter på UiS, og ble også i år en kjempesuksess med ca. 130 besøkene. Geologiens Dag søndag ble arrangert for 11. år i rad. Som de foregående år ble arrangementet holdt på Oljemuseet, hvor publikum blant annet kunne se på kjerneprøver, studere bergarter og mineraler i mikroskop, se på stein og mineraler fra Rogaland og få bestemt medbrakte steinprøver. Det var gratis adgang hele dagen og ca. 750 besøkende tok turen innen om.

- Den 29. november hadde vi årets siste kveldsmøte – en geologisk ølsmaking med Andreas Habel. Vi smakte på 7 forskjellige ølsorter og Andreas fortalte en masse interessant om øllets historie og øl-brygging. Kvelden var en kjempesuksess – ca. 15. pers. deltok.

- I 2018 har vi fortsatt med kveldsmøtene på UiS i stedet for Arkeologisk Museum. Grunnene for dette er: 1) Å engasjere flere studenter i NGF, 2) Det ble med tiden vanskeligere at booke lokale på Ark. Mus. 3) Vi sparer leie for lokale på Ark. Mus. Erfaringen er at antallet av studenter på våre møter har steget kraftig, og at noen av de som har vært med i mange år har falt fra. Vi har et håp om at de finne tilbake igjen.

- I 2018 har vi gjort mye mere bruk av Facebook og Twitter til annonsering av arrangementer, og dette ser ut til at være en suksess.

- Også i 2018 var antallet av aktive deltakere på våre arrangementer en utfordring.

Liste over avholdte arrangementer:

Onsdag 7.mars: Årsmøte med kveldsforedrag: Fjidtjof Riis; Ritlandskrateret. Avholdt på UiS.

Onsdag 11.april: Kveldsmøte med foredrag: Adnan A.D. Aqrawi, Leading Consultant-Innovation in Research and Technology: Holocene Climatic Change in Southern Mesopotamia; Some Stratigraphic Signatures. Avholdt på UiS.

Søndag 10.juni: NGF/NPF Ekskursjon til Rennesøy og Fjøløy; Jærens Geologi (Guide Alexander Lassen).

Lørdag 16. og søndag 17.juni: Helgetur til Ritlandskrateret og Melands-Grønahei med Fridtjof Riis som guide. Dette var et NPD arrangement hvor NGF medlemmer kunne bli med.

Lørdag 8.september: Geologiens Dag ved Universitetet i Stavanger.

Søndag 9.september: Geologiens Dag ved Oljemuseet i Stavanger .

Torsdag 29.november: Øl & Geologi – Geologisk ølsmaking med Andreas Habel. Avholdt på UiS.